پرش لینک ها

مقایسه سقف اینتل دک و سقف یوبوت

  1. سقف یوبوت
  2. ویژگی‌های کلیدی سقف یوبوت
  3. معایب سقف یوبوت
  4. سقف اینتل دک
  5. مزایای سقف اینتل دک
  6. مقایسه سقف های وافل و یوبوت و اینتل دک
  7. جمع بندی و نتیجه گیری مقایسه دو سقف اینتل و یوبوت

1.سقف یوبوت

سقف یوبوت، که از پلیمر پروپیلن ساخته شده، یک راهکار مدرن و نوآورانه برای سبک‌سازی دال‌ها در سقف‌ها و پی‌های بتنی گسترده است. سقف یوبوت از خانواده ی دال‌های مجوف است، که از تیرچه‌های قرار گرفته در جهات عمود بر هم تشکیل شده‌اند و بار را به صورت دوطرفه منتقل می‌کنند. هدف از طراحی این سقف‌ها، ایجاد فضای خالی در داخل سازه بتنی است تا هم وزن سازه کاهش یابد و هم استحکام ساختاری آن حفظ شود. این سقف‌ها از قالب‌های پلاستیکی به شکل U یا جعبه‌های توخالی ساخته می‌شوند.

در ایران، سقف یوبوت با عرض ۵۲ سانتی‌متر و در ارتفاع‌های ۱۶، ۲۰ و ۲۴ سانتی‌متر تولید می‌شود. سقف یوبوت با داشتن دو بال بالا و پایین و جان‌های عمود بر هم، سقفی با مقاومت بالا فراهم می‌کند که در برابر زلزله مقاوم بوده و کمترین ارتعاش را به سقف منتقل می‌کند. این ویژگی امکان پوشش دهانه‌های بلند را فراهم می‌کند.

قالب هاي سقف يوبوت نقش سازه ای ندارند و صرفا جهت ایجاد فضای خالی و سبک شدن سقف استفاده می شوند. قالب های یوبوت از نوع قالب های ماندگار هستند و پس از بتن ریزی و گیرش، در بتن مدفون می شوند.

2.ویژگی‌های کلیدی سقف یوبوت

  1. با وجود کاهش وزن ساختمان به دلیل حذف بتن، این سقف‌ها همچنان استحکام لازم را حفظ می‌کنند.
  2. این سقف‌ها امکان طراحی‌های متنوع و فضاهای باز را برای مهندسین فراهم می‌آورند.
  3. کاهش مصرف بتن و میلگرد منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.
  4. قالب‌های یوبوت به راحتی نصب شده و سرعت پروژه‌ها را افزایش می‌دهند.
  5. فضاهای خالی ایجاد شده عایق صوتی و حرارتی را بهبود می‌بخشند.

3.معایب سقف یوبوت

 

  1. هزینه‌: تهیه قالب‌های یوبوت می‌تواند گران باشد.
  2. نصب: نصب قالب‌های یوبوت نیازمند مهارت و دقت بالایی است.
  3. طراحی: استفاده سقف‌های یوبوت ممکن است در برخی طرح‌ها محدودیت ایجاد کند.
  4. بتن‌ریزی: بتن‌ریزی در سقف های یوبوت ممکن است پیچیدگی‌هایی داشته باشد و در صورت عدم اجرای صحیح در سقف کرمو شدگی رخ خواهد داد.
  5. عایق‌بندی و آکوستیک: ممکن است نیاز به راه‌حل‌های اضافی برای بهبود عایق‌بندی صدا داشته باشند.

4.سقف اینتل دک

 

سازه اینتل دک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از سایر سازه‌های سقفی متمایز می‌کند:

1.عرض پاشنه تیر اصلی 25 سانتی‌متر: این عرض، که حداقل اندازه یک تیر اصلی در این سیستم است (نه تیرچه)، بر اساس استانداردهای آیین‌نامه تعیین شده است. این ویژگی نشان می‌دهد که در سازه اینتل دک، عملاً با دالی سروکار داریم که با تیرهای اصلی به این عرض تقویت شده‌اند.

 

2.امکان استفاده آسان از چندین میلگرد: با توجه به عرض بزرگ 25 سانتی‌متری پاشنه تیرچه های بین بلوک ها، امکان استفاده از چندین میلگرد اصلی و تقویتی در ساختار تیرچه ها وجود دارد. این امر ضمن رعایت تمامی ضوابط آیین‌نامه، سازه‌ای محکم و استوار ایجاد می‌کند.

3.سازگاری با بتن متعارف کارگاهی ایران: اینتل دک برای استفاده از بتن‌های متعارف کارگاهی طراحی شده است، که اغلب با کارایی کمتر و درشت‌دانه بیشتر تولید می‌شوند. این ویژگی بیانگر این است که سازه اینتل دک قادر است با شرایط بومی و ویژگی‌های محلی بتن سازگار باشد.

4.مقایسه با سقف وافل: در نظر گرفتن یک سقف وافل با پاشنه تفریبا 5 سانتی‌متری و استفاده از چند میلگرد اصلی و تقویتی، وضعیت نامطمئن‌تری را نسبت به اینتل دک ایجاد می‌کند، به ویژه اگر بتن استفاده شده کیفیت پایین‌تری داشته باشد.

اینتل دک با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، یک گزینه مطمئن و مقرون به صرفه در ساختمان‌سازی مدرن محسوب می‌شود، به خصوص در مناطقی که از بتن‌های متعارف با کیفیت متوسط استفاده می‌شود.

5.مزایای سقف اینتل دک

 

  1. کاهش ضخامت سقف: به دلیل شکل گیری مقطع I شکل نامتقارن
  1. عایق صوت و حرارت: بلوک‌های تحتانی اینتل دک در راستای بهبود عملکرد صدابندی سقف طراحی شده اند.
  1. کاملا اقتصادی: کاهش مصرف بتن و میلگرد در سقف اینتل دک با استفاده از بهترین شکل ممکن برای المان های سازه ای
  1. اجرای آسان: سهولت در امر اجرا تنها با یک اکیپ نیمه ماهر
  1. کاهش خطای اجرایی: به سبب قرارگیری اجزاء سقف اینتل دک مانند پازل،خطای انسانی به شدت کاهش می یابد.
  1. امکان اجرای کنسول بلند: امکان طراحی بدون نیاز به ستون‌های میانی

6.مقایسه سقف های وافل و یوبوت و اینتل دک

 

با مقایسه دتایل‌های سقف یوبوت و اینتل دک، تفاوت‌های قابل توجهی در ساختار و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها مشاهده می‌شود:

سقف یوبوت

 

  1. ابعاد قالب‌ها: ابعاد استاندارد قالب‌های یوبوت ۵۲ در ۵۲ سانتی‌متر است. بلوک‌های دوبل به عنوان پرکاربردترین نوع بلوک در اکثر شرایط به کار برده می‌شوند. استفاده از بلوک‌های یوبوت اصلاح شده به دلیل ابعاد غیرمتعارف و وزن بالای سقف توصیه نمی‌شود. همچنین بلوک‌های پلی‌استایرن به دلیل نبود بست‌های جانبی و تولید گازهای سمی در مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان، پیشنهاد نمی‌شوند.
  2. ارتفاع قالب: ارتفاع قالب‌های یوبوت با توجه به نیازهای پروژه انتخاب می‌شود. ارتفاع‌های متداول شامل ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۸، ۳۲، ۳۶ و ۴۰ سانتی‌متر است.
  3. ضخامت دال: همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ،ضخامت دال پایینی و بالایی در سقف‌های یوبوت حدود ۷.۵ سانتی‌متر است. در سازه‌های یوبوت، ضخامت سقف نسبتاً کم است (برای دهانه‌های ۱۲ متری، تنها ۳۵ سانتی‌متر) و قالب‌های یوبوت در اندازه‌های متفاوت از ۱۳ تا ۵۶ سانتی‌متر موجود هستند. روانی بتن (اسلامپ) در سقف‌های یوبوت باید به اندازه‌ای باشد که بتن به راحتی زیر قالب‌ها جریان یابد و فضای زیرین را پر کند. در این سقف‌ها، به دلیل شکل مکعبی یوبوت‌ها، لازم است که عمل ویبره از هر جهت انجام شود.
  4. شبکه میلگرد: برای دهانه‌های تا ۱۰ متر ، شبکه میلگرد سراسری در بالا و پایین با فاصله ۳۰ سانتی‌متر و قطر ۱۲ میلی‌متر است.

سقف اینتل دک

 

  1. ابعاد قالب‌ها: اجزاء سقف اینتل دک شامل چهار قطعه است؛ بلوک تحتانی اینتل دک از جنس بتن الیافی و پلی استایرن با ابعاد ۴۷ در ۴۷ سانتی‌متر و ضخامت ۵ سانتی‌متر ،بلوک فوقانی (پلی استایرن) با ابعاد ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر و ارتفاع متفاوت، اسپیسر های تحتانی و کاور های فوقانی.
  2. شبکه میلگرد پایینی: در سقف اینتل دک، شبکه میلگرد پایینی شامل دو میلگرد( معمولا با قطر12میلی‌متر )با فاصله ۲۰ سانتی‌متری در هر تیرچه است و فاصله تیرچه‌ها ۷۲ سانتی‌متر است.
  3. شبکه میلگرد بالایی: شبکه میلگرد بالایی در سقف اینتل دک شامل میلگرد هایی با قطر ۱۰ میلی‌متر است که با فواصل ۲۴ سانتی‌متری طراحی شده اند.

7.جمع بندی و نتیجه گیری مقایسه دو سقف اینتل دک و یوبوت

این دو نوع سقف در زمینه ابعاد قالب، ارتفاع، ضخامت دال و ترکیب شبکه میلگرد تفاوت‌های قابل توجهی دارند. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده انطباق هر دو سیستم با نیازهای مختلف ساختمانی و معماری هستند در حالی که اینتل دک برای پروژه هایی که به ضخامت کمتر سقف، عایق صدای بهتر، سیستم میلگردی سبکتر و دهانه های بلندتر نیاز دارند،طراحی شده است.

سقف اینتل دک، با توجه به ویژگی‌های طراحی و اجرایی منحصر به فرد خود، مزایای متعددی را در فرآیند ساخت و ساز ارائه می‌دهد که عبارتند از:

1.سهولت و سرعت بالا در اجرا: طراحی سقف اینتل دک به گونه‌ای است که اجرای آن ساده و سریع صورت می‌گیرد. این امر منجر به کاهش زمان کلی پروژه و افزایش بهره‌وری در محل کار می‌شود.

2.حذف آویز تیرها: یکی از ویژگی‌های بارز سقف اینتل دک، حذف نیاز به سرستون‌ها و تیرهای آویز است که باعث می‌شود فضای بیشتری برای طراحی داخلی فراهم شود و همچنین مشکلات مرتبط با اجرای آن‌ها را کاهش دهد.

3.امکان قالب‌بندی با تیرهای متعارف: سقف اینتل دک قابلیت قالب‌بندی با استفاده از تیرهای متعارف را دارد، که این امر اجرای سقف را با مصالح و تجهیزات موجود و معمولی ساده‌تر می‌کند.

4.امکان تردد آسان کارگران: به دلیل ساختار و طراحی مناسب سقف اینتل دک، تردد کارگران در حین اجرا بر روی سقف راحت‌تر و ایمن‌تر است. این ویژگی به ویژه در پروژه‌های بزرگ که نیاز به جابجایی مکرر کارگران دارد، مهم است.

5.قابلیت اجرا با اکیپ‌های هر منطقه: سقف اینتل دک به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند توسط اکیپ‌های مختلف و با تخصص‌های متفاوت در هر منطقه اجرا شود. این امر اجرای آن را در مناطق مختلف با توجه به دسترسی به نیروی کار محلی تسهیل می‌کند.

در نتیجه، سقف اینتل دک به عنوان یک گزینه مطلوب برای پروژه‌های ساختمانی مدرن و همچنین انبوه سازی در نظر گرفته می‌شود، به خصوص جایی که کاهش هزینه‌های اجرایی، افزایش سرعت ساخت و ساز و انعطاف‌پذیری در استفاده از مصالح متداول مورد نیاز است.

پیام بگذارید